Ez a poszt arról a hat fakeretről szól (a képeken nem szerepel külön-külön mind a hat alkatrész, de újragyártásuk azonos technológia alapján készült) amik az ajtók ablakainak valamint az utastér oldalablakának belső felén találhatók, keretként fogják és egyben díszítik is ezt a részt. Alapja (hordozó), gőzölve hajlított fa és erre van ráragasztva majd lakkozva a vékony nemesfa furnér. Ezen fa-alkatrészek állapotáról elmondható volt hogy a hordozó alap általánosságban elfogadható állapotban volt kivétel egy-két megázott, elkorhadt sarkat-szegletet, de a vékony furnér sok esetben repedezett, menthetetlen, vagy meg sem volt.
Asztalos mesterünk nem aprózta el a dolgot, a minták alapján mindet újra legyártotta !!!
Ennek a folyamatnak jöjjenek most a fényképei :
Eredetileg az autó újkorában, megrendelésekor a vásárló meghatározhatta a belső összeállítását.
Milyen szín legyen a bőrkárpit, milyen fa felhasználásával készüljenek az utastér elemei a műszerfal. Ezek közt (az eredeti dokumentumokban is) szerepelt ez az "amerikai diófagyökér" ezért esett erre a választás.
A megvásárolt amerikai diófagyökér furnér lapok (40x70cm-es, 0,6mm vastag) csoportosítva lettek, egymás mellé illesztve hogy látható legyen a rajzolatuk. Ez majd a műszerfalnál lesz fontos hogy tökéletes legyen a rajzolat, a vékony ablakkeretek esetében ez nem annyira szembetűnő és jelentős.
![]() |
. |
A keret gőzölve hajlított fa. Ennek kellett gyártani egy sablont is még az eredeti, az autóból kibontott alkatrészek alapján, a mester elmondása szerint, -neki az már csak arra jó.
A sablonra rá és belefogva, szorítók sokaságával és több napon keresztül készült a keret, a fa hajlítása :
Az elkészült keretre asztalosipari ragaszó felhasználásával felragasztásra kerültek a vékony diófagyökér furnér táblák. Ezeket kb. úgy kell elképzelni amint egy színes famintás írólap csak kicsit vastagabb, de nem sokkal mert olyan vékony hogy ollóval lehet vágni ! Igen érzékeny és odafigyelést igénylő dolog ez :

![]() |
. |
...ezt még lakkozni kell..... több rétegben (4-6-8 réteg, még kiderül, majd adja magát a dolog) minden egyes lakkréteg felvitele közt jó néhány óra száradási időt hagyva és minden új réteg felvitele előtt finom csiszolópapírral felcsiszolva, polírozva. Ez lesz majd a következő poszt témája ;-)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése